naar top
Menu
Logo Print

Voornamelijk verhoogd comfort doet Belg investeren in smart home

Energie en duurzaamheid bijzaak
magazine

Noch lager energieverbruik noch een lagere factuur overhaalt de Belg om te investeren in een slim huis. De belangrijkste drijfveer is persoonlijk comfort. Dat blijkt uit een representatief onderzoek uitgevoerd door Direct Research bij meer dan 1000 Belgen, in opdracht van Somfy, specialist in huisautomatisering.
Als slimme en geautomatiseerde oplossingen voor thuis bijdragen aan dat comfort, zijn onze landgenoten maar al te bereid om er in te investeren. Van alle ondervraagden die al een slim toestel in huis haalden, geeft maar liefst 74 procent aan dat het verhogen van hun comfort de belangrijkste drijfveer is. Wat betekent comfort volgens de Belg? Die heeft een duidelijk beeld bij wat hij als comfort in zijn woning ziet. Voor 23 procent biedt een automatische verlichting een serieuze meerwaarde. Lampen die automatisch aan en uit springen spelen daar op in. 56 procent vindt een aangename temperatuur prioritair.
Bijvoorbeeld een slimme thermostaat die er voor zorgt dat je huis altijd lekker warm is wanneer het nodig is. Naast thermostaat en verlichting dragen onder andere geautomatiseerde rolluiken en zonwering bij aan comfort. De Belg vertoeft bovendien graag in de woonkamer, het hart van de woning. Maar liefst 75 procent van de Belgen vindt comfort daar het meest belangrijk.

Belgen zijn niet blind voor de ecologische en economische pluspunten van automatisering. Zo geeft 55 procent aan wel degelijk te willen investeren in een energie-efficiënt huis, en dan vooral omdat het hen op de lange termijn een aardige duit kan uitsparen. Slechts 25 procent zou daarin investeren voor het milieu. De cijfers contrasteren met de motivatie van Belgen die al investeerden. Amper 27% deed dat om een meer energie-efficiënt huis te hebben. Dat illustreert dat effectief investeren omwille van duurzaamheid moeilijk blijft. 

SOMFY

SOMFY

+3227120770
+3227250177