naar top
Menu
Logo Print

Niko viert eeuwfeest

Van porselein naar touchscreen
magazine

Op 1 april 2019 vierde Niko haar 100-jarig bestaan. Dag op dag een eeuw geleden begonnen toen twee broers in Sint-Niklaas met hun productie van porseleinen schakelaars. Vandaag is de Belgische firma aan de derde generatie toe en is de digitale touchswitch het paradepaardje. 

Het familiebedrijf met vestiging in het Sint-Niklase Industriepark-west kan mooie cijfers voorleggen. Zo haalde Niko in 2018 een omzet binnen van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling t.o.v. 15 jaar terug. De internationale holding heeft ondertussen vestigingen in tien Europese landen. Er werken ruim 700 werknemers, waarvan een 500-tal in België. Ook het productgamma is ondertussen indrukwekkend gegroeid, tot meer dan 5.000 referenties voor schakelmateriaal, toegangscontrole, sensoren, lichtregeling en huisautomatisering.

Innovatie is steeds de constante geweest doorheen de drie generaties, en dat blijft zo volgens Paul Matthijs: “Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt en de verwachtingen van onze klanten, moeten we mee zijn met de digitale golf. Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica.” Daarvoor trekt Niko jaarlijks meer dan 10 miljoen investeringen uit.

Om het 100-jarig bestaan te vieren opent de onderneming op 6 mei de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’. Deze interactieve tentoonstelling in de gebouwen van Niko is voor het grote publiek toegankelijk. Tijdens de expo zal trouwens ook het boek ‘Illuminating Ideas’ te koop zijn, dat een overzicht biedt van een eeuw Niko.

Meer info op www.niko.eu/100expo.

(foto's Gerry De Jonghe & Niko) 

NIKO

NIKO

+3237789000
+3237777120