naar top
Menu
Logo Print

Te weinig energiebesparende renovatiewerken

Hoge kostprijs en negatieve perceptie houden Vlaming tegen
magazine

Naar aanleiding van de Vlaamse Renovatiedag heeft Essencia Marketing een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij 1.000 Vlaamse huiseigenaars. De resultaten tonen aan dat de doelstellingen van het Renovatiepact in het gedrang komen. Bieke Gepts, CEO van Essencia Marketing: “Het Renovatiepact stelt dat we tegen 2020 alle daken moeten isoleren, enkel glas vervangen door isolerend glas en verouderde verwarmingsketels uit de Vlaamse woningen moeten bannen. Uit onze bevraging blijkt dat bij 14% van de 1.000 woningen het dak slechts gedeeltelijk is geïsoleerd en bij 14% zelfs helemaal niet.” Wat betreft buitenmuurisolatie is er nóg meer werk aan de winkel. In 12% van de gevallen is er geen isolatie en 28% is slechts gedeeltelijk geïsoleerd.
Essencia Marketing ziet diverse redenen voor de afname van de renovatieactiviteiten. Ondanks de subsidies die worden aangeboden door de Vlaamse overheid, heeft 58% van de huiseigenaars een renovatie niet uitgevoerd in 2018 door een gebrek aan financiële middelen. Daarnaast ging 43% een lening aan voor een renovatie. Ook de heersende negatieve percepetie over renovatie blijkt hardnekkig. 37% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat een bestaande woning energiezuinig maken meer kost dan het opbrengt. En hoewel een deskundig oordeel van een specialist de consument kan begeleiden in een juiste keuze uit het gamma energiebesparende maatregelen (waardoor de investering wel rendeert), deed slechts 13% beroep op een architect of energiedeskundige.