naar top
Menu
Logo Print

INTIRIO 2018 VIERT TWINTIGJARIG BESTAAN

Van zondag 28 t/m woensdag 31 januari, Flanders Expo Gent

Het zijn er ongeveer 450: grote en kleine merken die uitblinken in kwaliteit en verkoopbaarheid. Merken waarmee de retailer en de projectinrichter graag uitpakt, omdat ze trendy of tijdloos zijn en bewezen hebben dat er zaken mee te doen zijn.

ONDERSTEUNING

Meer en meer exposanten bieden diensten aan om hun partners te ondersteunen. Luxaflex bijvoorbeeld, met een nieuwe Inspiration Shop. Er worden ook heel wat nieuwe tools voor online bestellen aangekondigd. Onder meer bij Zonnelux en Rogon. En het gaat veel verder: zo is Orac van plan om trainingen te verzorgen bij de retailers bijvoorbeeld.

PROJECTMARKT IN THE SPOTLIGHT

Interieurinrichters met een focus op de projectmarkt vinden het vaak moeilijk om aangepaste producten te vinden. De projectmarkt eist immers speciale eigenschappen zoals brandvertragend karakter, uv-bestendigheid, kleurvastheid, antibacteriële eigsnchappen enz. In januari zal op Intirio de Unfolded Hotel Room worden gebouwd, een 'projectwall' boordevol producten die exclusief voor deze doelgroep worden aangeboden.

MEERWAARDE VAN LOKALE DISTRIBUTEUR

De meerwaarde van een lokaal contact wordt volop geherwaardeerd op Intirio. Dit wordt zelfs vermeld als een van de belangrijkste redenen voor een bezoek.
De 150 exposanten die je hier ontmoet, zijn het aanspreekpunt voor de Benelux-markt. Nergens anders krijgt een retailer of een inrichter zoveel de tijd om zo nauw bij zijn merk betrokken te worden. Goede relaties onderhouden is van onschatbare waarde. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen, niet alleen met merken.

INTIRIO PRAKTISCH

Waar?

Flanders Expo, Gent

Wanneer?

Zon. 28 t/m woe. 31 januari 2018

Prijs?

€ 15 aan de deur;
€ 7 via online reservatie;
gratis via promotiecode

INTIMACY, DÉ TREND VOOR 2018-2019

Vier subthema's: offline, skin, eclectic blend en myth

Intimiteit is het nieuwe trendthema van Intirio. Jarenlang draaide alles in het interieur rond het creëren van een identiteit. Interieurzaken profileerden zich met een herkenbare look en boden overal dezelfde producten aan. Vandaag volstaat die identiteit niet langer. Intimiteit (INTIMACY) is nu aan de orde. Intimiteit gaat dieper, het is persoonlijker, authentieker en spontaner en vooral: sterker op de klant gericht. Met andere woorden: in het interieur speelt de persoonlijkheid van de bewoner of de gastheer/vrouw de hoofdrol. Voor de interieurprofessional betekent dit meer one-to-oneadvies, exclusiever en unieker producten en veel meer variatie. Het generalistische copy/paste-interieur behoort tot het verleden. Voor de interieurprofessional wordt het moeilijker, maar ook boeiender.

OFFLINE

Offline gaat over het verlangen om technologie te verbannen en te kiezen voor een leven ver weg van het internet en de hypes die in de media worden gecreëerd. Het is een keuze voor traagheid en stilte, voor intimiteit boven identiteit. Het verlangen om even géén mening te moeten hebben en de dingen die op ons afkomen, gewoon te ondergaan.
Offline gaat gepaard met onopvallende tussentonen en zou op het eerste gezicht stijlloos genoemd kunnen worden. Kleuren ontstaan uit een mix van kleuren. Ze zijn noch het een, noch het ander. Denk aan een mix van groen en blauw of paars en blauw, maar dan lichtjes vergrijsd. Deze kleuren refereren aan rust en stilte. Schreeuwen doen ze nooit.
De materialen zijn dempend en liefst natuurlijk van oorsprong. Wol is een graag gezien materiaal, maar ook linnen en linnenlooks zijn in de mode. De afwerking is meestal mat, vaak ook verweerd en lichtjes nostalgisch. We zien ook leder, natuursteen, hout en alle materialen met een duidelijke structuur.
Offline is het thema bij uitstek waar vintage en recuperatiematerialen een grote rol spelen. Veel kleinere merken zetten in op de circulaire economie. Ze maken gebruik van gerecupereerde of gerecycleerde materialen en hopen dat de consument hierop in zal spelen.

SKIN

Steeds meer mensen personaliseren het lichaam met tattoo's en piercings. Ze schrijven zo een unieke intimiteit boven op hun oorspronkelijke identiteit. Het is de uitdrukking van een diep verlangen naar meer menselijkheid en meer intimiteit. We zien dat verlangen ook weerspiegeld in het interieur.
Dit thema wordt gedomineerd door zachtheid en ronde vormen. We zien hier slechts uitzonderlijk vormen die hoekig of scherp zijn. Ook complexe vormen zijn in. Dit benadrukt alvast de vrouwelijkheid en bovenal de menselijkheid van het ontwerp.
We zien in deze trend heel wat kleuren die verwijzen naar de huid, de ogen en de lippen: zachte tinten, zoals roze, cloudblue, smoke en vleeskleur. Accenten zijn er in inktblauw, de kleur van tattoos, smaragdgroen of blauwgrijs zoals de ogen. En natuurlijk diepe bruinen.
Streelzacht zijn de materialen uit dit thema. Als het even kan, zelfs pluizig, zoals velours en huiden. Skin kent weinig dessin. De textuur primeert en brengt diepte en warme geborgenheid.

ECLECTIC BLEND

Het mixen van stijlen is de beste manier om intimiteit op een unieke wijze vorm te geven. We zien het in de mode, maar ook in het interieur. Dankzij een verregaande persoonlijke mix wordt stijlloosheid stijlvol.
Dit thema zit boordevol invloeden uit de 15e- of 16e-eeuwse realistische schilderkunst, zoals art deco, gemengd met grafische stijlelementen. De sfeer is meestal donker, zoals in de stillevens en portretten van weleer.
Glamour is nog niet goed weggeweest of het is er al helemaal terug. De eclectische mix komt immers volop tot zijn recht als hij elitair is en een tikkeltje glamour meedraagt. De decoratie is daarom rijk en zelfs excentriek.
De donkere tinten van deze stijl baden in een zachte zijdeglans. Sommige accenten zijn wat meer uitgesproken of zorgen voor contrast.
De stoffen zijn rijk, de vloeren zwaar, en zelfs de ornamenten voelen robuust aan. Toch straalt er een zekere elegantie van het thema af.
Het kleurenpalet van Eclectic Blend is wijd. Maar ze hebben met elkaar gemeen dat het donkere tinten zijn. Blauwen, metaalkleuren, diepe groenen, bruin en bourgondische roden, magisch paars en diepgroen.

MYTH

Mythes zijn krachtig omdat ze uit een onbevlekte wereld komen. Een wereld vol opportuniteiten, kleur en onbevangen exotisme. Mythes laten ons toe om te leven in een fantasiewereld. Er straalt een krachtig optimisme van Myth af.
Ook Myth is een blend van stijlen, maar hier primeren de exotische stijlen: jungle, Japan, Latijns-Amerika ... Myth staat bol van heimwee naar een utopische wereld. Je ziet hier dan ook een mix van glans en mat, van versleten en fotorealistisch.
Alles is toegelaten in Myth: van de exotische fauna en flora tot figuren uit een mythische godenwereld. Zelfs persoonlijke creaties van ontwerpers vinden de weg naar Myth.
Exotisme en escapisme brengen veel kleurrijke invloeden mee en vrolijke chaotische kleurenpaletten met mythische wezens en planten. Een verbeelde identiteit is zuiver en onbesmeurd. Zo zijn dan ook de kleuren van Myth. Helder en vrolijk. In deze stijl is ook het al dan niet gekleurde goud terug te vinden. Net als veel andere metaalsoorten.

MOOISTE MERKEN VAN DE HOOGSTE KWALITEIT

De Intirio bezoeker is, net als de exposant, op zoek naar kwaliteit. Het hoeft dus niet te verbazen dat het hogere segment op Intirio sterker groeit dan het middensegment. Het leeuwendeel van de producten behoort tot het hogere segment. Merken zoals Andrew Martin, Angelo, Arte, Decopur, Casamance, Christian Lacroix, Elitis, Intede (Mark Alexander), Libeco, Masureel, Sahco, Wood4Walls, Zoffany … zijn allemaal present.

NIEUWE MERKEN VOL KWALITEIT

Dat geldt ook voor de nieuwe merken op Intirio. Opvallend daarbij is dat heel wat nieuwe exposanten decoratie en accessoires naar Intirio brengen. Maar bovenal voldoen ze aan de vraag naar hogere kwaliteit. Een greep uit de nieuwkomers: Lyon Béton, een merk met loodzware accessoires, Origin Luxury Wall coverings met een origineel aanbod in hout, metaal en steen. Mobus met leder voor de wanden, MILLE & CLAIRE met een collectie stoffen, Van Buren en Floorify, een jonge revolutionaire speler in vloeren.

VEEL SFEERVERLICHTING

Opvallend is de groei van het aantal exposanten dat sfeerverlichting aanbiedt. Eén voorbeeld is Bomma Lighting, met een bijzonder ontwerp dat 'tied-up-romance' gedoopt werd. Een ander komt van Marckdael.