naar top
Menu
Logo Print
10/04/2019 - MAX DEDULLE

INTERIEUR STEEN HOUDT AMBITIEUS NIVEAU AAN DANKZIJ KLEINSCHALIGHEID

“WE BLIJVEN ONS SPECIALISEREN IN MAATWERK, NIET IN MASSAPRODUCTIE"

Interieur Steen uit Izegem kiest sinds het ontstaan bewust voor kleinschaligheid in de dagdagelijkse werking van het familiebedrijf. Enkel zo menen de zaakvoerders het kwaliteitsniveau dat de klant verwacht aan te houden. Die strategie vertaalt zich bovendien ook in de materiaalkeuze, het machinepark en het personeel. De klant wenst namelijk perfectie. De ambitieuze visie leverde Interieur Steen op de laatste editie van de Schrijnwerk Awards tenslotte ook de prijs op in de categorie 'Interieurelementen'.

SCHRIJF U NU IN VOOR DE SCHRIJNWERK AWARDS 2019!schrijnwerk awards

FAMILIEBEDRIJF

Interieur SteenHet verhaal van Interieur Steen begint zo'n 35 jaar geleden, wanneer vader Georges Steen besluit om keukens te plaatsen en te renoveren. “Destijds ging hij alleen met de valies vol staaltjes naar de mensen", vertelt zoon en medezaakvoerder Benjamin Steen. “Al snel had hij zoveel werk dat hij er zijn hoofdberoep van moest maken. Ons eerste bedrijfsgebouw bestond uit een bureau, een kleine toonzaal en een atelier. Het bedrijf bleef groeien en zo'n 25 jaar geleden verhuisden we naar de huidige gebouwen. Daar bouwden we een toonzaal met keukens en sindsdien zijn er drie hangars bij gekomen." Tot op de dag van vandaag is Interieur Steen nog steeds een familiebedrijf. Georges Steen is nog altijd zaakvoerder en runt de zaak samen met zijn vrouw Marijke en zoon Benjamin. Nochtans had laatstgenoemde niet de intentie om mee in het bedrijf te stappen. “Ik heb eigenlijk een achtergrond als ingenieur in de luchtvaart. Het kwaliteitsniveau en het perfectionisme liggen daar uiteraard zeer hoog, en die lijn proberen we in het bedrijf door te trekken. We zijn niet snel tevreden. En natuurlijk ben ik een kind van mijn opvoeding: als tiener moest ik al meehelpen in het atelier en bij verbouwingen, net zoals andere jongeren weekendwerk doen."

EVOLUTIE NAAR TOTAALINRICHTING

De focus van Interieur Steen is in de loop der jaren veranderd. “Waar we ons aanvankelijk vooral toelegden op keukens, merkten we in de loop der jaren dat de markt verschoof", aldus Benjamin Steen. “Vandaag vraagt onze gemiddelde klant vaak meer dan alleen een keuken. Er wordt ook regelmatig gevraagd naar een ingebouwde kastenwand, een nieuwe badkamer, of de volledige inrichting van een woning of appartement. Ook architecten en bedrijven kloppen meer en meer bij ons aan. Keukens blijven onze kernactiviteit, maar zo zijn we dus geëvolueerd naar totaalinrichting. Toch vind ik het belangrijk dat we altijd onze specialiteiten blijven kennen", gaat Benjamin verder. “Ons personeel heeft zijn kerntaken en activiteiten waar ze goed in zijn en waar we ook voor uitgerust zijn. Maar daarnaast werken we ook met enkele vaste onderaannemers, die ons helpen met onder ander vloerwerken, elektriciteit, sanitair en schilderwerken. Op die manier kunnen we voor onze klanten een one-stop-shop zijn en nemen we hen veel kopzorgen uit handen. Met die onderaannemers hebben we vaak een band die jaren terug gaat. We begrijpen elkaar bij wijze van spreken zonder woorden en hebben een zeer goede verstandhouding. Het heeft namelijk geen zin om alles zelf te willen doen. Van een schrijnwerker maak je geen elektricien, en al zeker niet als je ons kwaliteitsniveau wil aanhouden."

BEPROEFDE METHODES

Interieur SteenVolgens Benjamin blijft Steen Interieur dan ook bewust een klein bedrijf. “Nochtans hebben we in onze geschiedenis kansen gekregen om grote projecten aan te nemen, maar dan moesten we ineens veel groeien. Dat is niet onze stijl. Nu kunnen we de meeste beslissingen nog altijd met ons drieën nemen, en dat willen we graag zo houden. We werken vooral voor particulieren, maar ook voor architecten, bedrijven en winkels. We hebben ook een klantenbestand van zelfstandige schrijnwerkers die bij ons hun meubilair laten produceren. En af en toe voeren we eens een groter project uit voor de afwisseling. Regelmatig zien we dezelfde klanten terugkeren, bijvoorbeeld als ze een tweede verblijf aankopen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat we aan de kust of in het buitenland aan de slag gaan. Mond-tot-mondreclame is voor ons dan ook de belangrijkste manier om nieuwe klanten te ontmoeten."

Diezelfde nuchterheid herkennen we ook in de manier van werken van Steen. “We zullen niet te snel overstappen naar nieuwe materialen of naar technieken die hun nut niet hebben bewezen", vertelt Benjamin. “De laatste jaren worden zeer regelmatig zaken gepresenteerd die dan plots de nieuwste hype zijn en waar velen dan op springen. Wij zijn daar voorzichtig mee. We raden mensen altijd aan om te werken met kwaliteitsvolle materialen die hun kracht al ruimschoots hebben bewezen op lange termijn. Dat gaat over het beslag van meubels over plaatmateriaal, tot werkbladen en zelfs toestellen. We zijn intussen ervaren genoeg om te weten wat goed is en welke leveranciers bijvoorbeeld de beste service na verkoop bieden. Het heeft geen zin om te kiezen voor goedkopere alternatieven, want dat prijsverschil betaal je terug op de lange termijn. Natuurlijk betekent dit niet dat we stil staan. Wanneer een gerenommeerd merk met een nieuw type beslag komt, dan hebben we genoeg vertrouwen om daarin mee te gaan."

VEELEISEND EN MEE MET DE TIJD

In het atelier van Interieur Steen vinden we de traditionele machines, maar sinds enkele jaren ook een geavanceerd CNC-bewerkingscentrum. “We kregen soms complexe vragen op het vlak van interieur die met de vorige CNC-machine onmogelijk waren. We hebben dan twee stappen tegelijk gezet door te kiezen voor een state-of-the-artinstallatie. We kunnen tekeningen in 3D importeren en daarna complexe zaken uitfrezen, zagen en boren, allemaal met die ene machine. Een van de collega's in het atelier heeft daartoe een technische opleiding gehad."

Ook voor Interieur Steen is het moeilijk om bekwaam personeel te vinden. “Zo zijn we al een jaar of twee op zoek naar versterking. We zijn natuurlijk ook veeleisend: wie bij ons aan de slag wil, moet minstens enkele jaren ervaring hebben in de inrichting van privéwoningen bij veeleisende klanten. Onze klanten eisen de perfectie. Momenteel zijn we zeer tevreden met ons personeel, het is een prima team. Ieder jaar komen hier ook een of meerdere stagiairs over de vloer, en het is al gebeurd dat een stagiair hier aan de slag kon blijven."

TOEKOMSTVISIE

Benjamin: “Ik voorspel dat de huidige markttendensen zich verder zetten. Tegenwoordig kijken jonge mensen op het internet, bezoeken ze meerdere zaken en beslissen ze dezelfde dag wat het wordt. Een maatwerkkeuken wordt de uitzondering, zeker voor jonge starters. Daar moeten we rekening mee houden door ons nog meer te richten op mensen die al een tweede keer bouwen en een standaard nastreven. We zullen nooit aan massaproductie doen en blijven ons specialiseren in maatwerk. Bij ons start ieder project van een leeg blad papier of autocadbestand. Als een sokkel 5 mm hoger moet, dan bouwen we die 5 mm hoger. Dat heeft zijn prijs, maar het is waar we altijd al in uitblonken."



INTERIEUR STEEN: WINNAAR CATEGORIE INTERIEURELEMENTEN 

Bij de laatste editie van de Schrijnwerk Awards viel Interieur Steen in de prijzen in de categorie 'Interieurelementen' (zie pagina 43). Het bedrijf werd door architectenbureau Cnockaert Architecture mee betrokken bij de vernieuwing van het Kortrijkse stadhuis. “Het was een opdracht in twee delen", herinnert Benjamin zich. “Enerzijds werkten we mee aan de verbouwingen waarbij een oud bankgebouw deel ging uitmaken van het stadhuiscomplex. Daarvoor moesten we een nieuwe ingang maken in een oude bankkluis. Dat was een enorm voorbereidingswerk, want het ging hier om zo'n echte ouderwetse kluis met ijzeren staven en een betonnen wand van 25 cm."

SCHRIJF U NU IN VOOR DE SCHRIJNWERK AWARDS 2019!schrijnwerk awards

Wanneer later de inrichting van het stadhuis werd aangepakt, kwam Interieur Steen op vertrouwder terrein. “Samen met de architecten gingen we op zoek naar een goede combinatie van materialen en technieken. We trokken hier ook zeer bewust de kaart van de duurzaamheid. Zo werkten we met duurzame materialen, zoals vilt voor de akoestische panelen. Enkele oude balies werden hergebruikt en zagen er na een opfrisbeurt, enkele nieuwe accessoires en een likje verf als nieuw uit. Dit betekende een fikse besparing, op vraag van de bouwheer. We stonden er zelf ook achter: het heeft geen zin om grote en overbodige kosten te maken. Die nadruk op duurzaamheid trokken we door in de combinatie van houtelementen met linoleum."

Schrijnwerk AwardsEen uitdaging vormde de grote loketzaal, waar het door het voortdurende komen en gaan van mensen voorheen soms koud kon worden. “Dit werd opgevangen door een s-vorm te creëren in de instroom, waardoor mensen worden binnengeleid. Maar diezelfde s-vorm bouwden we ook in het plafond, net als in de wanden. In die wanden voorzagen we bovendien een onzichtbare akoestische oplossing, en aan het plafond een constructie met geluidsabsorberende rigitoneplaten van gyproc, om de grote ruimte akoestisch aanvaardbaar te houden. De kers op de taart waren de gebogen ontvangstbalie in diezelfde s-vorm, de 3D-letters om de mensen de weg te wijzen en een heus huis voor kinderen om in te spelen!" 

“Dit project is een stuk ambitieuzer en groter dan wat we normaal doen", besluit Benjamin. “We blikken er echter vol trots op terug, en vonden het dan ook het waard om deel te nemen aan de wedstrijd. Dat we de Award een plaats in onze showroom kunnen geven, is natuurlijk de kroon op het werk!"