Sterke tweedehandsmarkt vangt vertraagde groei van speedpedelecs op
Daling in nieuwe inschrijvingen maar perspectief blijft positief
In februari 2024 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs tot 1.056. Dat zijn er 184 minder dan in 2023 (-14,8%), maar wel 199 meer dan in 2022. “Deze vreemde fluctuatie is een gevolg van het gewijzigde wettelijke kader in begin 2023, waardoor heel wat leasing speedpedelecs voor ambtenaren werden ingeschreven. De cijfers liggen nu lager dan 2023, maar dat wil niet zeggen dat de markt negatief evolueert”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
Markt vertraagt maar vooruitzichten blijven gunstig
In januari 2024 werden in totaal 1.614 nieuwe en tweedehands speedpedelecs ingeschreven, wat aardig wat minder is dan in januari 2023 (1.832 stuks). Frank Glorieux, algemeen secretaris van TRAXIO VELO, legt uit: "De speedpedelecmarkt neemt wat af in tempo. Enerzijds is dit te wijten aan de normalisatie van de markt. Anderzijds is er een doorschuifeffect naar de tweedehandsmarkt én remt het slechte weer potentiële kopers af. Toch denken wij dat de markt gunstig zal blijven evolueren."
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei 2023 alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding. Dit zou de fietsverkoop in het algemeen, alsook die van de speedpedelec, een extra boost kunnen geven. “Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speedpedelecs die via leasing worden ingeschreven.”
Inschrijvingen nieuwe speedpedelecs
Particulier versus bedrijven en leasing
De daling van -16% doet zich voornamelijk voor bij de particulieren (-29,2%). Het aandeel van de bedrijven daalt minder sterk van 496 naar 420 registraties (-15,3%). Tenslotte geeft leasen blijk van enige veerkracht met een beperkte daling van slechts -8,3%. De komende maanden zijn met de komst van de lente traditioneel gunstiger voor particulieren. Deze maanden zullen dus aantonen of de markt herstelt of de huidige afkoeling verderzet.
Ondanks deze daling aan het begin van het jaar, blijft leasing dominant. Zo is leasing goed voor meer dan de helft van de registraties (55,3%). Het aandeel van particulieren blijft echter afnemen en bedraagt nu nog maar 25,4%.
Geografische verschillen
Hoewel speedpedelecs overwegend een Vlaamse aangelegenheid blijven, wordt het gecumuleerde klassement steeds meer overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang voortrekker, maar zakte in februari 2024 naar de vierde plaats (-23%, 338 stuks). De nieuwe koploper is Oost-Vlaanderen (+6%, 754 stuks), gevolgd door Limburg (-14%, 407 stuks) en Vlaams-Brabant (-43%, 386 stuks). West-Vlaanderen blijft de staart van het Vlaamse peloton (-13%, 144 stuks).
De reden voor de mindere prestaties van Antwerpen en West-Vlaanderen is eenvoudig te verklaren. In deze provincies zijn namelijk minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd, waardoor ze een groter aandeel particuliere inschrijvingen tellen. Net deze particuliere inschrijvingen kregen de afgelopen periode de zwaarste klappen.
Hoewel Waalse werknemers nu ook kunnen genieten van aanzienlijke fietspremies voor het woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speedpedelecs in Wallonië (en Brussel) een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen. Vermoedelijk rijden er in Wallonië ook een beperkt aantal speedpedelecs rond die geleased zijn via Vlaamse of Brusselse maatschappijen.
Aan de Brusselse kant is er een opmerkelijke stijging merkbaar (+80%, 117 stuks). Naast een stijging in Oost-Vlaanderen, zijn er voornamelijk stevige dalingen te zien zoals in Waals-Brabant, Henegouwen en Luik. De aantallen in Wallonië zijn in vergelijking met Vlaanderen relatief laag, waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed heeft op de cijfers.
Omdat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in de verstedelijkte omgeving en moeilijke verkeerssituaties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de stijging zeer opmerkelijk. Bovendien hebben speedpedelecs er een zware concurrentie met het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en elektrische steps. Gelukkig kan de Brusselse regio rekenen op inschrijvingen van speedpedelecs via leasing.
Inschrijvingen tweedehands speedpedelecs
Intussen blijft de tweedehandsmarkt voor speedpedelecs voorzichtig en gestaag groeien met 580 inschrijvingen in februari 2024, wat een stevige stijging is ten opzichte van februari 2023 (+14,4%). Opmerkelijk is vooral de groei van +92,7% ten opzichte van februari 2022. Deze stijgende trend bewijst dat consumenten zich steeds meer aangetrokken voelen tot de voordelen en mogelijkheden van tweedehands speedpedelecs.
Het succes van de tweedehands speedpedelecs kan in grote mate toegeschreven worden aan het stijgende aantal lease speedpedelecs die vrijkomen en worden overgekocht of doorverkocht. Zo blijft de markt voor gebruikte speedpedelecs exponentieel groeien tot 580 eenheden die opnieuw geregistreerd zijn in februari 2024. Voor dezelfde periode in 2022 werden slechts 301 exemplaren ingeschreven. Dit is een stijging van maar liefst 92,7% over een periode van twee jaar.
In vergelijking met februari 2023 was er een stijging van 14,4% in het aantal registraties van tweedehands speedpedelecs. Dit wijst op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehands snelle fietsen. Leasefietsen worden na enkele jaren vervangen en komen vervolgens op de tweedehandsmarkt terecht. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speedpedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
