Meer ruimte in gebouwen dankzij een autolift

autolift
Een autolift is erg veilig, want het binnenrijden ervan kan vergeleken worden met het binnenrijden van een garage

Aangezien de ruimte in België steeds schaarser wordt, stijgt de vraag naar handige parkeeroplossingen. Een mogelijke oplossing is een autolift, die toelaat om wagens gemakkelijk ondergronds te parkeren. Om de juiste keuze te maken tussen de vele beschikbare systemen, moet onder andere rekening worden gehouden met de technische vereisten en de afwerkingsmogelijkheden.


Waarom een autolift?

Om wagens op een meer efficiënte manier op te bergen, kan worden geopteerd voor een autolift. Zo'n lift dient om een wagen van het ene naar het andere niveau te brengen en op dat andere niveau ook uit te rijden.

Voor particuliere markt en projectmarkt

Autoliften kunnen zowel in de particuliere markt als in de projectmarkt worden ingezet. Toepassingen in privé­woningen, kantoren, garageshowrooms, enz. zijn mogelijk, maar het moet wel worden opgemerkt dat autoliften in ons land vooral worden gebruikt bij appartements­gebouwen.

Autoliften worden uitgerust met de nodige veiligheidsvoorzieningen, zoals signalisatie en een nooddaalprocedure

buitenopstelling
Een autolift in buitenopstelling kan los in de tuin staan

 

Voordelen t.o.v. hellend vlak

Hoewel een autolift duurder is dan een hellend vlak, geniet die oplossing dankzij zijn vele voordelen toch heel wat populariteit. Eerst en vooral neemt een liftsysteem veel minder plaats in, wat voor de typisch Belgische appartementen – kleine projecten op kleine bouwgronden – geen overbodige luxe is. Zo kunnen niet alleen een aantal plaatsen worden gewonnen, er blijft ook extra ruimte over op het gelijkvloers. Een hellend vlak neemt dikwijls bijna de volledige diepte van een gebouw in om beneden te raken, want de maximaal toegelaten hellingsgraad moet gerespecteerd worden. De ruimte die dankzij een autolift wordt bespaard op het gelijkvloers kan eventueel gecommercialiseerd worden.

Een tweede voordeel is dat een autolift veiliger is, want in feite kan het binnenrijden ervan vergeleken worden met het binnenrijden van een garage. Bij de helling wordt het zicht van de bestuurder sowieso beperkt, zeker als er een bocht in de helling zit.

Ten slotte is een autolift ook een erg esthetische oplossing. De poort kan immers op zo’n manier worden afgewerkt dat ze volledig past bij het ontwerp van de voorgevel.

autolift
Of voor autoliften al dan niet voor maatwerk wordt gekozen, hangt af van de omstandigheden. Op de privémarkt is maatwerk meestal wel aangewezen

 

Types autoliften

Met schaar of masten

Het hefsysteem van een autolift kan op twee verschillende manieren worden uitgevoerd: ofwel met een schaarheftafel, ofwel staat het platform op vier uitschuifbare masten. Als er slechts één niveau moet worden overbrugd, wordt meestal geopteerd voor een schaarhefsysteem. Voor twee niveaus of meer zijn masten interessanter. Om meerdere verdiepingen te overbruggen, zijn met een schaarhefsysteem immers meerdere scharen nodig.

Binnen of buiten

Voor beide types is er ook de mogelijkheid om de autolift in het gebouw te plaatsen (binnenopstelling) of om het buiten op te stellen. De buitenopstelling, het zogenaamde baldakijntype, kan los in de tuin staan, of kan grenzen aan de omheining of aan de muur van een gebouw. Bij privéwoningen wordt vaak gekozen voor het baldakijntype, omdat men geen garage in de woning zelf wil.

autolift
Een autolift kan worden uitgevoerd met een schaarheftafel. Dat hefsysteem is vooral handig als er slechts één niveau moet worden overbrugd

 

Technische vereisten

Maatvoering

Voor autoliften moet zeker rekening worden gehouden met een minimale schachtafmeting van 6,3 m lang op 3,1 m breed. Daarnaast moet voor systemen met een schaarheftafel een minimale inbouwdiepte van 70 cm beschikbaar zijn, voor de uitvoering met masten volstaat 20 cm.

Gewichtsbelasting

Autoliften zijn uitgerust zodat ze de gewichtsbelasting van de meeste types wagens zouden kunnen dragen. Een capaciteit tussen de 2,7 ton en 3,2 ton is geen uitzondering, waardoor er weinig beperkingen zijn. De meeste grote en zware wagens kunnen verplaatst worden met een autolift.

Aantal verdiepingen

Hoewel er autoliften bestaan die tot 50 m kunnen overbruggen, worden die door Belgische fabrikanten weinig aangeboden. Er zijn immers heel wat plaatsen in België waar de bouwhoogte en -diepte beperkt zijn. Aan de kust mogen bijvoorbeeld slechts twee ondergronds bouwlagen worden gemaakt. Daarom beperken veel fabrikanten zich tot systemen die tot 12 m niveauverschil aankunnen.

autolift
Een autolift die buiten wordt opgesteld, wordt meestal gegalvaniseerd opdat het systeem tegen alle weersomstandigheden bestand zou zijn

 

Afwerking en design

Verschillende afwerkingsmaterialen

Een autolift die buiten wordt opgesteld, wordt meestal gegalvaniseerd opdat het systeem tegen alle weersomstandigheden bestand zou zijn. Daarnaast kiest een particuliere klant er vaak voor om het dak op zo’n manier af te werken dat het volledig opgaat in de omgeving. Voor de afwerking zijn er verschillende mogelijkheden, zoals beton, klinkers, kasseien, en zelfs gras. Om met gras geen afwateringsproblemen te krijgen, wordt gewerkt met isolatielagen en doeken.

Bij een binnenopstelling volstaat het om het materiaal van de autolift gewoon te lakken. Voor het platform waarop de wagen komt te staan, zijn er wel nog verschillende afwerkingsmogelijkheden, zoals een vlakke plaat of een speciale antislipbehandeling.

Maatwerk of niet?

Of voor autoliften al dan niet voor maatwerk wordt gekozen, hangt af van de omstandigheden. De plaats die een lift inneemt in een appartementsgebouw is bij voorkeur zo klein mogelijk, dus daar is het beter om te gaan standaardiseren. Op de privémarkt en voor garageshowrooms is maatwerk meestal wel aangewezen.

autolift
Een particuliere klant kiest er vaak voor om het dak op zo’n manier af te werken dat het volledig opgaat in de omgeving

 

Bescherming tegen water

Voor een autolift die in een (appartements-) gebouw is opgesteld kan het overbodig lijken om op de bodem van de liftschacht nog een afvoerputje te voorzien. De garagepoort wordt immers van de nodige afwatering voorzien. Aangezien er echter een kans bestaat dat er in de kelder een leiding breekt, wordt in de helft van de gevallen toch nog vaak voor een afvoerput gekozen. Daarenboven installeren fabrikanten de noodzakelijke elektronica steeds zo hoog mogelijk in de liftschacht, zodat de kans klein wordt dat dat onder water komt te staan.

Bij een buitenopstelling moet natuurlijk wel een goeie waterafvoer worden voorzien. In gesloten toestand rust het dak (dat zich dan op de vloer bevindt) in een gootsysteem dat al het water dat op het dak valt afvoert. Enkel wanneer het hard aan het regenen is, is het mogelijk dat er toch nog wat water binnensijpelt. Het is dan ook aangewezen om bij een buitenopstelling steeds een dompelpomp of afvoer te installeren.

Wanneer wagens ondergronds worden geparkeerd, is het aangewezen om een klimaatsysteem te voorzien

Klimaatsysteem

Wanneer wagens ondergronds worden geparkeerd, is het aangewezen om ook een klimaatsysteem te voorzien. Het systeem voelt door middel van sensoren aan hoe het moet handelen volgens de omstandigheden. Door voor de nodige verwarming en/of verluchting te zorgen, kan het klimaatsysteem condensatieproblemen vermijden. Dat is voornamelijk belangrijk bij de opslag van oldtimers. Het moet wel worden opgemerkt dat niet iedere fabrikant van autoliften zo’n klimaatsysteem zelf aanbiedt. De klant moet daarvoor dus soms nog op zoek gaan naar een externe firma.

autolift masten
En autolift kan ook worden opgebouwd uit een platform op vier uitschuifbare masten

 

Veiligheid

Om autoliften op een veilige manier te kunnen gebruiken, worden ze voorzien van de nodige signalisatie. Zo kunnen de gebruikers, bijvoorbeeld in een appartementsgebouw, gemakkelijk zien waar de lift zich bevindt en of ze al dan niet vrij is. Tegenwoordig wordt die signalisatie erg discreet aangebracht in de vorm van ledlampen of ledstrips.

Daarnaast wordt er bij de installatie gezorgd dat er zeker geen valgevaar is. Daarvoor worden voor- en achteraan poorten voorzien, de zijkanten worden uitgerust met hekkens of volledige wanden. Er is ook een veiligheids­sturing, die ervoor zorgt dat dat de poort bovenaan niet open kan als de lift onderaan staat. Andere mogelijke veiligheidsvoorzieningen zijn een onderloopbeveiliging en een nooddaalprocedure (dankzij die procedure kan de lift toch nog naar beneden als ze halverwege in panne valt).

Prijsindicatie

Het is niet gemakkelijk om een richtprijs te geven voor autoliften. Er zijn immers heel wat variabelen en die hebben allemaal een invloed op de prijs. Voor de ‘goedkoopste’ autoliften moet al snel 50.000 à 60.000 euro worden neergeteld. Maar met veel extra’s kan dat voor de duurste modellen oplopen tot 200.000 euro. De kostprijs voor de systemen in appartements­gebouwen varieert meestal tussen de 90.000 en 100.000 euro.

autolift
Een klimaatsysteem zorgt voor de nodige verwarming en/of verluchting, waardoor condensatieproblemen in een ondergrondse opstelling worden vermeden. Dat is voornamelijk belangrijk bij de opslag van oldtimers

 

Met dank aan Cardok Benelux, Metalced, RDL Engineering, Strobbe Mobility Solutions en Stove

Ontdek in dit artikel hoe parkeersystemen een handige parkeeroplossing kunnen bieden.

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Projecto 

Projecto maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.