Vier collega's over hun sintaanbod

Het lijkt nog veraf, maar nu de zomermaanden achter de rug zijn, loert Sinterklaas alweer om de hoek. Niet enkel chocolatiers, maar ook andere aanbieders springen op de kar. Voor vele chocolatiers zorgt Sinterklaas voor een van de drukste periodes in het jaar. Hoe proberen zij zich te onderscheiden? We laten vier chocolatiers aan het woord.
ONDERSCHEIDENd vermogen
Soort cliënteel
Voor de meeste chocolatiers is de supermarkt geen rechtstreekse concurrent. Er is een duidelijk verschil te merken in het soort cliënteel. Een klant maakt altijd een bewuste keuze tussen verschillende aanbieders. Klanten die voor een chocolatier kiezen, hebben vaak een iets groter budget. Bovendien is de chocolade die te vinden is bij de chocolatier ook van een hogere kwaliteit, waar klanten bewust voor kiezen. Dat beaamt Fabienne De Staerke, zaakvoerder van The Chocolate Line: "Mensen kiezen voor ons omdat ze kwaliteit verwachten. En dat staat bij ons met stip op nummer één."
Ook voor Wim Vyverman, zaakvoerder van Chocolade-Atelier Vyverman, is de supermarkt geen rechtstreekse concurrent: "Ik zie de supermarkt niet als concurrentie, maar eerder als een trigger. Zodra het sinterklaasaanbod daar beschikbaar is, komt de vraag naar sintfiguren bij ons ook. Klanten kan je onderverdelen in twee categorieën: degene die echte ambachtelijke producten willen en degene die zweren bij goedkoop en veel. Maar als je de prijzen van chocolade per kilogram bekijkt, schrik je soms wel eens."
Als chocolatier kan je meer spelen met creativiteit en zorgen voor unieke creaties
Stephan Dumon, van PUUR chocolat vertelt: "De meeste klanten die we hebben, willen kwaliteitschocolade. Ook de kinderen proeven het verschil tussen goedkopere chocolade en chocolade van artisanale kwaliteit."
Onderscheid als chocolatier
Kwaliteit is niet de enige factor waarmee je je kan onderscheiden. Ook door het soort producten dat je aanbiedt, kan je een verschil maken. Sommige aanbieders werken met een beperkt aanbod. Als chocolatier kan je meer spelen met creativiteit en zorgen voor unieke creaties. "Dat kan gaan van het inkleurwerk van de figuren, de verschillende afwerkingen, types chocolade en het gebruik van originechocolade", zegt Wim Vyverman.
Ook verpakking doet veel: "Net omdat de klant meer uitgeeft, heeft hij automatisch hogere verwachtingen. Een luxueuzere verpakking, lint met goudbedrukking ...: dat zijn allemaal aspecten waarom de klant kiest voor een chocolatier. Leg hem daarom extra in de watten", zegt Fabienne. Tijdens de sintperiode worden ook veel gepersonaliseerde pakketten gemaakt, waarbij je zelf kan kiezen wat je wil.
Creativiteit belangrijke factor
Als concullega's proberen de chocolatiers zich vooral te onderscheiden op het vlak van creativiteit. "Ieder jaar proberen we nieuwe chocoladestukjes te maken en iets anders te doen dan het jaar voordien", zegt Stephan Dumon.
Bij The Chocolate Line vind je in de gepersonaliseerde sintpakketten zelfs een persoonlijke brief in naam van de sint. Fabienne vertelt: "We merken dat de klant die kleine dingen wel apprecieert. En het is een leuke touch. Ieder jaar proberen we toch ergens een iets unieks te doen, maar we doen geen extravagante dingen. Sinterklaas is een zeer traditioneel feest en de mensen houden van de traditie. Ze verwachten dan geen buitensporige zaken."
Creatief zijn kan op verschillende manieren, maar de chocolatiers zijn het erover eens dat je altijd je eigenheid in je creaties moet steken en niet zomaar moet kopiëren wat een ander doet. "Je kan veel opsteken van andere chocolatiers, maar probeer er altijd je eigen speciale toets aan te geven", geeft Wim als tip. Volgens Hannes D'Heedene, zaakvoerder van Chocolaterie Hannes D'Heedene, is de beste tip 'thinking out of the box'. "Je mag best wel eens zot doen en je hoeft niet bang te zijn om te falen."
AANBOD SINTERKLAAS
Assortiment
Bij de ene is het aanbod begin oktober al beschikbaar, terwijl anderen pas starten na Halloween. Het aanbod bestaat uit holgoedfiguren, gevulde repen, marsepein, speculoos, pralines, chocoladeletters en spekken. Alle chocolatiers beamen dat de klassieke producten nog steeds het beste verkopen: holgoedfiguren en marsepein vliegen zo de deur uit.
Ook kant-en-klare pakketjes zijn populair. Er zijn verschillende pakketten voor ieder budget beschikbaar. Wanneer de klant toch iets anders wil, is er steeds de mogelijkheid om zelf een pakket naar wens samen te stellen.
Budget
Het bedrag dat de klanten uitgeven varieert van € 5 tot zelfs € 200. "De laatste jaren merk je dat het voor de meesten net dat ietsje meer mag zijn. Door corona hebben de mensen zulke feesten moeten missen. Het is des te duidelijker geworden dat zo'n feest geassocieerd wordt met een gezellig samenzijn en net daarom willen de mensen iets meer uitgeven om elkaar eens te verwennen", vertelt Fabienne.
COMMUNICATIE EN PRESENTATIE
Groei Sociale Media
De laatste jaren is het belang van sociale media enkel maar gegroeid en dat merken de chocolatiers ook. Iedereen is actief op Instagram en Facebook en communiceert daar regelmatig over het aanbod. "Soms post je iets en staan mensen na 15 minuten al in je winkel. Het is een krachtig kanaal", zegt Stephan Dumon. Ook voor Hannes D'Heedene spelen sociale media een belangrijke rol: "We zijn actief op deze kanalen. Velen bezoeken onze winkel net omdat ze een post van ons zagen op een van onze kanalen." Wim Vyverman beaamt: "Via onze socials kunnen we een breed publiek bereiken. Ook mensen die niet in de nabije omgeving wonen, leren ons bedrijf kennen en komen ons bezoeken."
Soms post je iets op sociale media en staan mensen na 15 minuten al in je winkel. Het is een krachtig kanaal
Presentatie aanbod
Het laatste element – maar daarom zeker niet onbelangrijk – is de presentie van het sinterklaasaanbod in de winkel. Vaak gebeurt dit nog op een klassieke manier. Enkele chocolatiers proberen wel een extra etalagestuk te maken, maar dat blijkt niet altijd even makkelijk. "We doen ons best om een etalagestuk te maken, maar net omdat Sinterklaas zo'n seizoenstopper is, komen we vaak handen en tijd tekort, waardoor dat niet altijd lukt" , vertelt Wim Vyverman.

Bij The Chocolate Line maakten ze vroeger een etalage volledig gewijd aan Sinterklaas: Er stond een schouw in de etalage, de sint en Piet ... alles wat je kan relateren aan Sinterklaas. "Jammer genoeg zijn we daarvan afgestapt. Sinterklaas en Kerstmis zijn twee traditionele feesten die heel kort op elkaar vallen en twee keer een volledig nieuwe etalage vergt enorm veel tijd." Als laatste tip geeft Fabienne nog mee om het gamma rond Sinterklaas in je eigen winkel goed naar voren te brengen. Zo hebben ze in The Chocolate Line een grote kast waar alle sinterklaasgoederen samen staan. Net omdat het apart staat van al de rest valt het op.
Volgens Stephan is de winkel nog steeds de beste etalage: de mensen moeten zin krijgen om de chocolade te kopen. Afsluitend vertelt hij: " Vertel je verhaal daarnaast nog eens met passie en een vriendelijke lach en de mensen komen vanzelf naar je toe."