Kleur is een belangrijke factor bij aankoop van een auto
Axalta publiceerde een enquête over de voorkeuren van de consument op vlak van de kleur van wagens. De enquête onderzoekt de relatie tussen kleur- en aankoopbeslissingen over een voertuig door consumenten. Meer dan 4.000 deelnemers van 25 tot 60 jaar in vier van de grootste autoproducerende landen, China, Duitsland, Mexico en de VS, gaven aan dat kleur een belangrijke factor was bij 88% van de aankoopbeslissingen van voertuigen.

“Kleurenpsychologie speelt een belangrijke rol bij het kopen van een auto, want de kleur weerspiegelt vaak de persoonlijkheid van de koper”, zegt Nancy Lockhart, Global Colour Manager, Mobility Coatings bij Axalta. “Een interessante bevinding is dat elegantie, standvastigheid en optimisme als belangrijkste kleurenkenmerken werden genoemd door de ondervraagde respondenten.”
De enquête analyseerde de autokleuren die het meest bij consumenten gewild zijn, zodat er beter op toekomstige trends kan worden ingespeeld. Autobezitters verwachten een schitterend scala kleuren, maar individuele voorkeuren verschillen per land.
De enquête onderzocht ook welke afwerking en lakeffecten de voorkeur hebben. Hoogglans lakken hadden duidelijk de voorkeur in alle onderzochte markten behalve China. Daar toonden de resultaten een bijna gelijkmatige verdeling tussen hoogglans en matte lakken (48% hoogglans tegenover 52% mat). Voorkeuren voor lakeffecten toonden duidelijkere verschillen in de onderzochte markten. Effen effecten stonden op nummer één bij respondenten in de VS en China. In Duitsland kozen respondenten juist voor parelmoer, terwijl men in Mexico de voorkeur gaf aan grof metallic en parelmoer als meest favoriete lakeffecten.
Axalta ontwerpt kleuren die goed aansluiten bij de wensen van autoconsumenten in de hele wereld. Het bedrijf bestudeert dan ook de kleurenvoorkeuren tussen landen en voertuigtypen om de beste voorspelling voor toekomstige modellen te maken. “De ontwikkeling van unieke en nieuwe kleuren die inspelen op de behoeften van de merken van onze klanten én op de voorkeuren van de consument, helpt ons bij het interpreteren van markttrends. Het is zo interessant om te zien hoe sterkere kleuren aan populariteit winnen. Rood en blauw krijgen duidelijk vaker de voorkeur. Mogelijk zien we binnenkort steeds meer kleuren met schitterende effecten op de weg zullen verschijnen,” zegt Lockhart.
