Nexans gaat voor koolstofneutraliteit tegen 2030

Nexans kondigde tijdens zijn eerste klimaatdag-event aan dat het tegen 2030 koolstofneutraal zal zijn. Die koolstofneutraliteit wil het bereiken via een duidelijk omschreven stappenplan:
- 4,2% gemiddelde jaarlijkse vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, met name op de toepassingsgebieden 1&2 [1];
- 100% van de productielocaties is ISO 14001 gecertificeerd;
- 100% van het productieafval wordt gerecycleerd;
- 100% van de O&O-projecten zijn gewijd aan energie-efficiëntie en energietransitie, ter bevordering van eco-design en een koolstofarm aanbod;
- Optimalisatie van logistieke stromen door gebruik te maken van multimodaal transport en kortere leveringsroutes;
- 100% van de Nexans kabeltrommels worden aangesloten met behulp van IoT[2]-technologieën en zijn recyclebaar;
- 100% van het wagenpark van de Nexans-medewerkers schakelt over op hybride of elektrische voertuigen;
- Gebruik van hernieuwbare energie via lokale productie of de aankoop van ontkoolde energie voor alle locaties;
- Inzet van energie-efficiënte oplossingen op alle locaties.
[1] Deze doelstelling is van toepassing op toepassingsgebieden 1 en 2 evenals deels op toepassingsgebied 3 rond zakenreizen, geproduceerd afval, en upstream en downstream transport, zoals vastgelegd door het GHG protocol - https://ghgprotocol.org
[2] Internet of Things
In het licht van de verbintenis die is aangegaan in de European Green Deal en de akkoorden van Parijs (COP21) om tegen 2030 een limiet van 1,5°C voor de opwarming van de aarde vast te stellen, zet Nexans zich meer dan ooit in voor het nemen van concrete maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Christopher Guérin, CEO van Nexans, zei: "Ons engagement voor koolstofneutraliteit heeft betrekking op alle aspecten van ons bedrijf, van de productie, de ontwikkeling van innovaties en oplossingen, het beheer van de dagelijkse activiteiten tot het gebruik van grondstoffen en werkgewoonten. Alle teams van Nexans zijn gemobiliseerd en volledig betrokken, zowel individueel als collectief, aangezien het succes van onze inzet de kern vormt van onze bedrijfsfilosofie van 3P's: People, Planet, Profit.
"Meer dan ooit bevestigen we onze culturele, industriële en commerciële verantwoordelijkheid en betrokkenheid, omdat we ons ervan bewust zijn dat onze acties, evenals onze productie, producten en diensten, een onmiddellijke impact hebben op het klimaat".