60 jaar jong: waarom Scala Plastics uw ideale (dans)partner blijft
Ooit was Scala … een dancing in Wetteren. Toen de danstempel leegliep, opende Marcel De Kerpel er in 1964 een winkel met huishoudproducten. Algauw begreep hij dat kunststof hét nieuwe materiaal was, ook in de bouw en industrie. Zo begon het onwaarschijnlijke verhaal van Scala Plastics, met enkele downs (onvermijdelijk na al die jaren), maar ook vele ups. Zestig jaar later kijkt Hendrik De Rycker eerlijk terug, maar vooral ook gedreven vooruit. Hij wil meer dan ooit uw partner zijn.
Maar eerst even terug naar die jaren zestig. “De verkoop neemt al snel sterk toe, waardoor Marcel uitbreidt met meer personeel en nieuwe magazijnen ... Het gevolg: Scala is te klein geworden. Dus koopt Marcel een perceel iets buiten Wetteren, waar je ons vandaag nog altijd kunt vinden (voor het adres, zie onder).”
Fast forward naar de jaren 2000. Marcel is jammer genoeg kort na zijn pensioen overleden, maar hij laat een monument van een bedrijf na. “Een groep van investeerders neemt Scala Plastics over. Dat geeft een nieuwe drive en financiële zuurstof, om verder te groeien. Maar eerlijk: ook wij blijven niet gespaard van de economische crisis. Het zijn moeilijkere tijden in die jaren, ook hier.”
Hoe is het vandaag met Scala gesteld?
Vandaag, zes decennia na de oprichting, staat Scala Plastics er nog altijd, stevig. “Dat heeft veel te maken met onze mensen en hun blijkbaar onstilbare drive. Maar we blijven ook almaar uitkijken naar de juiste opportuniteiten, waar onze klanten en wijzelf beter van worden.”
Om die kansen samen met zijn klanten te grijpen, wil Scala Plastics méér zijn. “Natuurlijk onverminderd die betrouwbare distributeur van bouwmateriaal uit kunststof. Maar bovenal ook een partner. Iemand waarbij onze retailklanten altijd terechtkunnen met vragen van hun klanten, die we al dan niet samen met onze leveranciers beantwoorden. Zo vinden en vatten we opportuniteiten.”
Maar wat betekent dat dan concreet?
Hoe wil Scala Plastics dan precies dé partner van retailers zijn? “Enerzijds door de klanten van onze klanten te bereiken. Niet in de plaats van de retailer, maar om meerwaarde voor ons beiden te scheppen. Met de juiste communicatie wil Scala de klanten van onze klanten naar de winkel gidsen, op zoek naar Scala-producten. Om hen daar dan te ondersteunen met bijvoorbeeld video’s op hun smartphone, zodat ze de producten juist kiezen en gebruiken. De vakkennis daarvoor verdwijnt meer en meer, maar wij hebben die nog in huis.”
“Bovendien ondersteunen we retailers om hun aantal leveranciers te drukken, met een breed aanbod van liefst 16.000 SKU’s. Maar wat écht het verschil maakt, is onze dienstverlening. Die willen we dan ook verder uitbreiden én in de kijker zetten in een nieuw klantenmagazine. Om te connecteren en te inspireren. Tegelijk digitaliseren we volop onze werking, om die nog efficiënter te maken. Maar we blijven ook inzetten op fysiek, met meer vertegenwoordigers en de experienceruimte Scala Pro Shop.”
“Zo willen we de droompartner van retailers zijn, waarmee ze almaar opnieuw willen dansen (zoals ooit in dancing Scala). Wij doen niet aan one shots. Wij willen iets opbouwen. Vandaar ook het symbool ∞ in ons logo voor zestig jaar Scala Plastics. Het staat voor oneindig partnerschap. Ook de komende zestig jaar.”

