Langste fiets- en voetgangersbrug in Vlaanderen krijgt startschot
de brug zal in 2024 in gebruik worden genomen
In Machelen is de eerste symbolische meter gelegd van de langste fiets- en voetgangersbrug van Vlaanderen. Als onderdeel van het adviesconsortium MoVeR0 en in opdracht van De Werkvennootschap maakte architectuurstudio ZJA het architectonisch ontwerp voor de fietsbrug over de A201 Leopold III-Laan in Brussel. Met een totale lengte van 710 meter – een dek van 510 meter en schuine opgangen van 200 meter – is de brug een opvallende verschijning in het stadslandschap.
Imposante brug met V-vormige kolommen
Ralph Kieft, architect en partner bij ZJA, legt uit: "Om deze imposante brug bij zijn omgeving te laten passen, hebben we hem een zo licht en transparant mogelijk silhouet gegeven. Om dit te bereiken is de witte brug van staal en rust hij op V-vormige grijze stalen kolommen met afgesneden hoeken. Met zijn geleidelijke helling in een continue opwaartse curve en zijn perfect rechte traject maakt de fietsbrug een lang, vloeiend gebaar dat de grens tussen Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest markeert."
Comfortabele fiets- en voetgangersbrug
Zowel voetgangers als fietsers kunnen de brug gebruiken. Er is een fietspad en een voetpad, die zich van elkaar onderscheiden door hun gekleurde ondergrond. Het fietspad is bruingeel of lichtokergeel en het voetpad is antraciet van kleur. Dit onderscheid zorgt voor een veilige en goed leesbare indeling op de brug. Op het hoogste punt, over de snelweg waar auto's en trams passeren, ligt het dek bijna acht meter boven het straatniveau. De treden die toegang geven tot de brug bij de tramhalte passen bij het ontwerp en lijken transparant. Ze zijn ook langwerpig en ondiep genoeg om een comfortabele klim naar het brugdek te garanderen.
Omdat de brug zo lang en recht is, zorgen de details, die zich over de hele lengte van de brug veelvuldig herhalen, voor een fascinerend visueel effect. De ribben onder het brugdek, die de voetpaden ondersteunen, hebben een vast ritme en lopen over in de balustrades. Het resultaat is een regelmatig ritme dat zich voegt naar de vloeiende lijn van het brugdek, waardoor de brug lichter lijkt, boven de snelweg zweeft en naar de horizon wijst.
Belangrijke schakel in het fietsnetwerk rond Brussel
De door ZJA ontworpen fiets- en voetgangersbrug A201K zorgt niet alleen voor een veilige oversteek van de Leopold III-laan, maar vormt ook een voorheen ontbrekende schakel in het fietsnetwerk in en rond Brussel. De nieuwe brug verbetert de bereikbaarheid van de omgeving en de leefbaarheid aldaar, en in het bijzonder de verkeersveiligheid en mobiliteit van fietsers en voetgangers.
Werk aan de ring
De fiets- en voetgangersbrug A201K maakt deel uit van het programma 'Werk aan de Ring', waarmee De Werkvennootschap een betere mobiliteit wil creëren op en rond de ring van Brussel. Op die manier hoopt men de levenskwaliteit van de Brusselaars te verbeteren. Daartoe wordt de komende jaren geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, de herinrichting van de Ring en veilige, snelle verbindingen voor fietsers.
Over ZJA
ZJA ontwerpt met als doel de kwaliteit van de omgeving te verbeteren, zowel vanuit ecologisch als menselijk perspectief. ZJA is optimistisch over de mogelijkheden daartoe en weet wat er nodig is om deze visie te bereiken: samenwerken en voortdurend onderzoek doen naar nieuwe methoden en materialen. Hoe beter het ontwerp, hoe meer het de samenleving verrijkt en hoe verfijnder en zorgvuldiger het nieuwe functies verweeft met de omgeving.