Schrijnwerk Partnercontent

Bijna kwart meer vrouwen in de bouw op vijf jaar tijd

meer vrouwen in de bouw

Op vijf jaar tijd is het aantal vrouwelijke werknemers in de bouw- en installatiesector met 23,6% toegenomen, zo blijkt uit een analyse van bouwfederatie Embuild op basis van RSZ-gegevens. De toename is iets sterker bij de vrouwelijke bedienden dan bij de vrouwelijke arbeiders. Net als in onze buurlanden blijft het aandeel van vrouwelijke arbeiders in de bouw voorlopig zeer beperkt (1.2%).

sterkste stijger qua vervrouwelijking

Het aantal vrouwelijke werknemers in de bouw- en installatiesector neemt sterk toe. Tussen 2017 en 2022 nam het aantal vrouwelijke bedienden met 23,9% toe en het aantal vrouwelijke arbeiders met 20,8%, goed voor een totale toename met 23,6%. 9,9% van alle werknemers in de bouw en installatie was in 2022 een vrouw. In 2017 bedroeg dat aandeel nog maar 8,4%. Daarmee is de bouw de op één na sterkste stijger qua vervrouwelijking, enkel in de landbouw was de toename van het aantal vrouwen nog groter (35,7%).

Minder arbeiders dan bedienden

Opvallend: bij de bedienden in de bouw- en installatiesector is meer dan één derde een vrouw, 36,3% om exact te zijn. Daartoe behoren administratieve, technische en juridische functies, maar ook jobs in de verkoop, de marketing en communicatie. De sector heeft steeds meer nood aan deze functies en trekt daardoor ook meer vrouwen aan. Het schoentje knelt echter bij de arbeiders: er waren in 2022 slechts 1.857 vrouwelijke arbeiders actief in de sector, goed voor een aandeel van 1,2%. Bouw- en installatiearbeider blijven dus vooralsnog een typisch mannelijk beroep.

meer vrouwen in bouw
*Tot en met derde kwartaal van 2022

Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van Embuild: “Op dat vlak heeft de bouw- en installatiesector dus nog een pak werk om meer vrouwen richting arbeidersjobs te krijgen. We moeten meer dan ooit tonen dat onze sector geëvolueerd is en door automatisering en het gebruik van de nieuwste technieken minder zwaar, minder vuil en een stuk veiliger is geworden. Door dat beeld bij te stellen, kunnen we meteen ook iets doen aan het structureel tekort aan arbeidskrachten in de bouw.”

imagocampagnes

Embuild probeert meer vrouwen warm te maken voor de bouw via imagocampagnes als ‘De Bouw Kijkt Verder’, #werfze en ‘Je Construis Mon Avenir’ en via vrouwennetwerken waarbij vrouwen die in de bouw actief zijn als rolmodel fungeren.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
27 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine