Bijna kwart meer vrouwen in de bouw op vijf jaar tijd

Op vijf jaar tijd is het aantal vrouwelijke werknemers in de bouw- en installatiesector met 23,6% toegenomen, zo blijkt uit een analyse van bouwfederatie Embuild op basis van RSZ-gegevens. De toename is iets sterker bij de vrouwelijke bedienden dan bij de vrouwelijke arbeiders. Net als in onze buurlanden blijft het aandeel van vrouwelijke arbeiders in de bouw voorlopig zeer beperkt (1.2%).
sterkste stijger qua vervrouwelijking
Het aantal vrouwelijke werknemers in de bouw- en installatiesector neemt sterk toe. Tussen 2017 en 2022 nam het aantal vrouwelijke bedienden met 23,9% toe en het aantal vrouwelijke arbeiders met 20,8%, goed voor een totale toename met 23,6%. 9,9% van alle werknemers in de bouw en installatie was in 2022 een vrouw. In 2017 bedroeg dat aandeel nog maar 8,4%. Daarmee is de bouw de op één na sterkste stijger qua vervrouwelijking, enkel in de landbouw was de toename van het aantal vrouwen nog groter (35,7%).
Minder arbeiders dan bedienden
Opvallend: bij de bedienden in de bouw- en installatiesector is meer dan één derde een vrouw, 36,3% om exact te zijn. Daartoe behoren administratieve, technische en juridische functies, maar ook jobs in de verkoop, de marketing en communicatie. De sector heeft steeds meer nood aan deze functies en trekt daardoor ook meer vrouwen aan. Het schoentje knelt echter bij de arbeiders: er waren in 2022 slechts 1.857 vrouwelijke arbeiders actief in de sector, goed voor een aandeel van 1,2%. Bouw- en installatiearbeider blijven dus vooralsnog een typisch mannelijk beroep.
Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van Embuild: “Op dat vlak heeft de bouw- en installatiesector dus nog een pak werk om meer vrouwen richting arbeidersjobs te krijgen. We moeten meer dan ooit tonen dat onze sector geëvolueerd is en door automatisering en het gebruik van de nieuwste technieken minder zwaar, minder vuil en een stuk veiliger is geworden. Door dat beeld bij te stellen, kunnen we meteen ook iets doen aan het structureel tekort aan arbeidskrachten in de bouw.”
imagocampagnes
Embuild probeert meer vrouwen warm te maken voor de bouw via imagocampagnes als ‘De Bouw Kijkt Verder’, #werfze en ‘Je Construis Mon Avenir’ en via vrouwennetwerken waarbij vrouwen die in de bouw actief zijn als rolmodel fungeren.
