SAMENWERKING als SLEUTEL TOT SUCCES
In een steeds complexer wordende installatiewereld is samenwerking belangrijker dan ooit. Dat beseft de West-Vlaamse koeltechnische groothandel Frigro maar al te goed. Voor een groot verwarming- en koelingproject deden de verschillende betrokken partijen een beroep op elkaars expertise – en met succes. “Met onze technische dienst kunnen we echt een meerwaarde bieden.”
Kantoorrenovatie
Louwagie, een installatiebedrijf uit Kemmel, een deelgemeente van Heuvelland, kreeg een tweetal jaar geleden de vraag van een groot aardappelverwerkend bedrijf uit de buurt om een koelsysteem te voorzien in hun gerenoveerde kantoren. “Louwagie is een installatiebedrijf dat zoals andere installatiebedrijven steeds vaker met koeling te maken krijgt”, zegt Frederic Ballieul, vertegenwoordiger bij Frigro. “Qua materiaalkennis en hydraulische kennis zijn ze meer dan voldoende op de hoogte en voor de koeltechnische ondersteuning kon men een beroep doen op de technische dienst van Frigro. Omdat ze al klant waren bij ons voor het residentiële gamma, hebben wij aangeboden om hen te begeleiden, onder meer op het vlak van dimensionering en berekening.”
De vernieuwde kantoren tellen twee grote vloeroppervlaktes van telkens ongeveer driehonderd vierkante meter, met een grote personeelsbezetting. De eindklant werkt al een tijd samen met Louwagie en gaf hen carte blanche om een degelijk koelsysteem te voorzien.
“We hebben dat plan binnenkregen en hebben met onze technische dienst meteen een hele studie uitgevoerd: aan de hand van het plan en de isolatiegegevens hebben we koellastberekeningen en verwarmingslastberekeningen uitgevoerd. Uiteindelijk viel de keuze op een luchtgekoelde ijswatermachine van York met een vijftiental ventiloconvectoren verspreid over de kantoren.”
Verwarming
Ook bij de installatie zelf kon Louwagie rekenen op de begeleiding van Frigro. “We hebben bijvoorbeeld aangegeven welke leidingen ze het best gebruikten en wat de sturingsmogelijkheden waren. We hebben veel samengewerkt om het project zo goed mogelijk uit te voeren.”
"De voordelen van het warmtepompsysteem zijn legio. Vooral het comfort is sterk verbeterd"
Het aardappelbedrijf verwarmde zijn kantoren met een traditionele verwarmingsketel en vroeg oorspronkelijk enkel een degelijk koelsysteem. Na de eerste winter in de nieuwe kantoren kwam er toch de vraag om ook een verwarmingssysteem te installeren om de kantoren beter op temperatuur te brengen. De partijen staken opnieuw de koppen bijeen en installeerden begin 2021 een tweede York-unit, met name een luchtgekoelde warmtepompinstallatie die zowel kan koelen als verwarmen, opnieuw in combinatie met verschillende ventiloconvectoren. Rond de paasperiode is het systeem opgestart, waardoor beide units nu al een tijdje volledig functioneel zijn.
“De voordelen van het warmtepompsysteem zijn legio. Vooral het comfort is sterk verbeterd: door de hogere inblaastemperatuur is er veel minder tocht in het gebouw. Dat kan bij een reguliere airco weleens anders zijn. We merken ook dat er minder opmerkingen zijn van het personeel over het temperatuurgevoel.”
“Nog een groot voordeel is dat de installatie gecentraliseerd is. Zo heb je een beperkte hoeveelheid koelmiddel binnen de installatie. Met de huidige koelmiddelwetgeving is dat mooi meegenomen. Door de centralisatie kan je de installatie bovendien veel eenvoudiger inregelen.”
geslaagde Samenwerking
Dit project is een zeer mooi voorbeeld van een geslaagde samenwerking tussen Frigro en een klant. “Met onze technische dienst kunnen we echt een meerwaarde bieden: berekeningen maken, dimensioneringen bepalen, kortom: de installatie technisch uitwerken van a tot z. We zijn op de hoogte van alle technieken en kunnen op een correcte manier kiezen welk systeem er in een project het best zou passen. Zo hoeven klanten geen koudwatervrees te hebben om eraan te beginnen. Dat was hier ook het geval: de klant durfde zo’n warmtepompinstallatie eerst niet aan omdat hij dacht er niets van te kennen. Na contact met onze technische dienst had hij er al snel meer vertrouwen in, en nu is hij heel tevreden met de installatie. Dat zorgt ook voor een goede vertrouwensrelatie, klanten kunnen immers altijd bij ons terecht voor ondersteuning en advies.”
