Veiligheid en welzijn op de werkvloer

Publireportage

We gingen op bezoek bij Horemans keuken- en meubelatelier. We vroegen hen hoe veiligheid en welzijn op de werkvloer worden verzekerd.

Transciptie 

00:00:08:02 - 00:00:31:20 Speaker 1 ik ben Kristof Horemans Van Horemans Keuken- en Meubelatelier. Samen met mijn zus zijn wij nu de derde generatie Horemans. Wij zijn vooral gekend om onze maatwerk keukens en uitgebreider : allerhande kasten. Samen met het aanbod van onze meubels zijn wij een totaalinterieurinrichter. Ons personeel werd vroeger door mijn moeder onze gasten genoemd en een gast, dat is iets wat ze mij altijd verteld hebben, die moet je soigneren. 00:00:31:20 - 00:00:44:08 Speaker 1 Niet alleen eten en drinken geven, maar ervoor zorgen dat die zich optimaal thuisvoelt. Dat is ook de slogan Thuiskomen bij Horemans. Niet alleen voor klanten, maar ook voor personeel. 00:00:44:10 - 00:01:20:11 Speaker 2 Ik ben Stefan Hinnekens. Ik werk sinds 2015 voor Woodwize, het sectorale kennis- en opleidingscentrum voor de houtsector. We geven eerstelijns advies via verschillende activiteiten. We hebben een opleidingsaanbod. Veiligheid. Gezondheid, Welzijn. We gaan informeren. Infosessies die wij organiseren. We hebben ook een documentatie aanbod die wij maken en aan de bedrijven kosteloos ter beschikking stellen. En uiteraard ook sensibiliseren via allerhande kanalen. 00:01:20:13 - 00:01:47:06 Speaker 1 Op dit moment is Horemans keuken- en meubelatelier, bestaat dat het 38 personen die hier werken. We hebben tien mensen voor het onthaal en interieurarchitecten mensen hun dromen mee te gaan realiseren. We hebben vijf mensen op technisch bureel. Dat is zowel voor het veiligheidsbeleid als voor software als voor werkvoorbereiding. We hebben tien mensen in plaatsing en acht mensen in het atelier. 00:01:47:08 - 00:02:16:24 Speaker 2 Vanuit mijn ervaringen op het vlak van arbeidsorganisatie, vanuit het bedrijfsleven, rekening houdend, de link leggen met veiligheid, met gezondheid, zouden we een een uitgebreide bevraging gaan organiseren om te zien welke noden er specifiek waren op het vlak van preventieondersteuning naar de houtsector toe. Eigenlijk was er geen overzicht op vlak van preventiebeleid. Hoe gaan we dat aanpakken? 00:02:17:00 - 00:02:46:05 Speaker 1 Het atelier zelf is altijd vrij proper geweest. We hebben het proberen te verfraaien en dat wil zeggen dat je lichtere kleuren gebruikt om alles nog aangenamer erin te maken. Hefhulpen hebben we deels geïnstalleerd en aangekocht, maar ons personeel denkt daar ook zelf aan mee. Als we dingen kunnen uitvinden om iets makkelijker om te draaien zonder dat iemand daar zich aan zou kunnen verheffen, dan gaan we dat doen. 00:02:46:07 - 00:03:00:10 Speaker 1 De veiligheidskaarten en werkinstructiekaarten, dat is voornamelijk administratief even bijbenen, maar puur voor het atelier zelf hebben wij ook wel gemerkt dat er toch al veel dingen in orde waren. 00:03:00:12 - 00:03:28:15 Speaker 2 We zijn een KMO sector, vooral kleinere bedrijven. Het administratieve deel dat men dan vaak gaat aanhalen als reden waarom het moeilijk is om daar iets te doen, dat zijn wij willen voorzien door zelf die administratie voor 90 à 95% al te gaan verzorgen. Dus documenten opmaken, veiligheidsinstructiekaart en werkinstructiekaarten, die toolboxen... Een preventiebeleid is geschoeid op een dynamisch risicobeheer systeem. 00:03:28:17 - 00:04:06:06 Speaker 2 Het is een complex woord. Men hoort het vaak donderen in Keulen in bedrijven als we daarover spreken. Maar het is zeer eenvoudig. Het is eigenlijk de risico's die aanwezig zijn in het bedrijf, in het atelier, op de werf... om deze in kaart te brengen en daarvoor gepaste preventiemaatregelen te gaan uitwerken. Daar bestaat sinds 2014 een sectorale tool voor OIRA hout : Online Interactief Risk Assessment, een globale risicoanalyse tool die de bedrijven helpt om de risico's op te sporen om daar preventiemaatregelen voor uit te werken. 00:04:06:08 - 00:04:25:18 Speaker 2 Als een bedrijf beslist. Wij gaan hier aan preventie blijven doen. Hoe moeten ze aan de slag en bij wie kunnen ze daarvoor terecht? En vaak zijn we daar ook al en zien we nog altijd de schroom bij bedrijven om die vraag te stellen om die stap te zetten. En daar moet de sectorale ondersteuning vanuit woodwize een antwoord bieden. 00:04:25:20 - 00:04:32:16 Speaker 2 Een betrouwbaar en vertrouwelijk aanspreekpunt zijn. 00:04:32:18 - 00:04:45:19 Speaker 1 De mensen die dat hier mee hebben opgesteld waren ook niet gewoon om zulke dingen op te maken. Vanuit Woodwize was daar iemand die kwam helpen. Ze hebben ook veel sjablonen die daar in beschikbaar gesteld worden. 00:04:45:21 - 00:05:17:17 Speaker 2 Bedrijven kunnen eenvoudigweg documenten gaan downloaden, gaan personaliseren en gaan toepassen in hun eigen omgeving. Als alles goed gaat op vlak van cijfers, op vlak van economische cijfers, van realisaties die gehaald worden, kwaliteit die gehaald wordt, ja, dan gaat veiligheid, gezondheid af en toe wat de mist in en komt het pas in beeld naar aanleiding spijtig genoeg van een negatieve gebeurtenis of een bijna ongeval. 00:05:17:19 - 00:06:04:02 Speaker 2 Het preventiebeleid bestaat uit zeven welzijns domeinen. Als wij die een volgorde zouden opnoemen van de snelst opgenoemde, dan komen we uiteraard eerst aan arbeidsveiligheid, arbeidsgezondheid. We hebben ergonomie als derde. Dan is er een thema arbeidshygiëne. We hebben verfraaiing van de werkplaatsen, er is het psychosociaal welzijn en dan hebben we ook het welzijnsdomein milieu. Misschien handig om weten dat als we eigenlijk het thema psychosociaal welzijn als één van de eerste op de ranglijst gaan plaatsen, dat we eigenlijk alle andere thema's, alle andere welzijnsdomeinen, mee gaan opnemen in onze aanpak. 00:06:04:04 - 00:06:26:07 Speaker 1 Ik geloof zelf heel sterk in dat het atelier zo stressloos mogelijk moet zijn en dat mensen ook energie krijgen van hun werk in plaats van dat ze heel veel energie op het werk hebben moeten achterlaten. In principe vind ik dat alle machines ten dienste moeten staan van het personeel. De machine wordt hier aangekocht omdat we het personeel makkelijker kunnen maken. 00:06:26:12 - 00:06:45:14 Speaker 1 We zitten langs de andere kant ook meer talent dat schaarser wordt, er zijn toch minder studenten dan dat er ooit geweest zijn in houtbewerking. Dus als we die dan zo makkelijk mogelijk kunnen maken dat die de job echt terug tof vinden, hoe dat het ook kan gebeuren, ja, dan is dat iets wat we graag op inzetten. 00:06:45:14 - 00:07:06:12 Speaker 1 Voor bedienden kunnen we dat meer garanderen door die aeen ruimte te geven waar ze niet afgeleid worden. Dus ze hebben allemaal eigen burelen. Ze hebben hoog/laag-tafels zodanig dat ze ook daarin wat beweging hebben. En we gaan proberen al onze projecten tijdig op te leveren, zodanig dat daar ook nooit veel stress bij komt. 00:07:06:14 - 00:07:32:16 Speaker 2 De preventiehiërarchie., dat betekent eigenlijk in eerste instantie gaan we gaan zien, kunnen we het risico volledig gaan elimineren, uitschakelen. Meestal is dat niet mogelijk, Denken we maar aan een machine. We hebben die machine nodig. Maar wat zou kunnen? Dat de machine niet in orde is? Dat een bepaalde veiligheid,voorzieningen en dergelijke niet meer in orde zijn. Dat dit in orde moet gebracht zijn, Dat is de eerste stap. 00:07:32:18 - 00:07:57:05 Speaker 2 Het uitsluiten, het volledig elimineren van het risico. Een tweede stap is kunnen we het risico vervangen door een minder gevaarlijk risico? Met andere woorden, misschien werken we met een oude machine en bestaat op vandaag een veel actuelere, beter beveiligde machine om het werk uit te voeren. Een derde stap is het bestrijden van risico's aan de bron en een zeer mooi voorbeeld. 00:07:57:07 - 00:08:27:12 Speaker 2 Zeker voor onze sector en we spreken eigenlijk over collectieve bescherming, is het gaan afzuigen van houtstof. Als dat echt aan de bron gaan afzuigen waar het geproduceerd wordt, dan vermijden we eigenlijk dat houtstof zich verder in de werkomgeving verspreidt. Collectieve beschermingen als derde stap. De vierde stap, en vaak wordt daarin gezondigd. zijn de persoonlijke beschermingsmiddelen. Denken we maar aan gehoorbescherming, veiligheidsbril, veiligheidsschoenen en zo zijn er nog wel wat. 00:08:27:14 - 00:08:36:18 Speaker 2 Als de collectieve bescherming niet voldoende is, wordt er verwacht dat mensen persoonlijke beschermingsmiddelen gaan dragen. 00:08:36:20 - 00:09:10:02 Speaker 1 Ik denk dat hier altijd wel een goede cultuur is geweest op gebied van veiligheid. Sommige zaken moeten wel aanleren en moet je deels op blijven hameren dat dat effectief hun voor het belang van de werknemer is, dat het toch gedragen wordt. Geluidsbescherming is er altijd al wel goed geweest, veiligheidsschoenen ook. We moeten ook controleren dat in bepaalde situaties, bijvoorbeeld bij een sport blessure aan de voet, dat ze dan niet zeggen van ja kijk, we gaan hier toch een comfortabelere schoen aandoen, dan wordt er van hier uit, . 00:09:10:02 - 00:09:17:06 Speaker 1 En van de verantwoordelijke van het atelier ook steevast op gewezen dat dat eigenlijk voor hun eigen belang is. 00:09:17:08 - 00:09:45:23 Speaker 2 Volgende stap na de persoonlijke beschermingsmiddelen zijn organisatorische maatregelen. Denk maar aan opleidingen, veiligheids opleidingen, sensibilisering en EHBO opleidingen, specifieke toolboxen rond de risico's van houtstof, rond gevaarlijke machines die dan gebruikt worden. En de laatste stap is het waarschuwen van de mensen. Denken we maar aan affiches, aann pictogrammen, aan de preventie campagne affiches die onder andere door Woodwize ter beschikking gesteld worden. 00:09:46:00 - 00:09:59:17 Speaker 1 Hier proberen wij ons mensen zich optimaal thuis te laten voelen en ervoor te zorgen dat ze in het atelier alles om handen hebben qua hefhulp, ook qua veiligheidsinstructies, qua opleidingen, daar wordt eigenlijk alles aan gedaan.
Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Projecto 

Projecto maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.